املاک دلتا

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان ، فروش آپارتمان ، خرید خانه ، فروش خانه

املاک دلتا

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان ، فروش آپارتمان ، خرید خانه ، فروش خانه

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان در تهران , اجاره آپارتمان در تهران و خرید خانه در تهران و دیگر شهرستان ها با قیمت مناسب است اگر قصد فروش خانه یا رهن اجاره آپارتمان خود را بین املاک تهران و دیگر شهرها دارید از املاک دلتا تهران دیدن نمایید

۲۱۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عضو کمیسون عمران مجلس با بیان اینکه وام‌ ۴۸۰ میلیون تومانی خرید خانه به هیچ عنوان مشکلات مردم را حل نمی‌کند، گفت: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد و اگر هم پرداخت کنند، در باقی هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه می‌شوند.

وام‌ خرید خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، علیرضا پاک فطرت با اشاره به وام‌‌های یک میلیاردی مسکن جوانان و 480 میلیون تومانی خرید خانه، گفت: هر چقدر وام خرید خانه افزایش پیدا کند به دلیل عدم نظارت دقیق دستگا‌های دولتی، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند از این رو دولت باید شیوه پرداخت وام را تغییر دهند به نحوی که برای افراد فاقد مسکن موثر باشد و این مبالغ به جیب دلالان این حوزه نرود.

وی با بیان اینکه دولت باید کسری مبالغ متقاضیان خانه را تا 50 درصد تامین و به صورت تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد، افزود: اگر در تهران میانگین هر متر خانه را 30 میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانه 65 متری حدود 2 میلیارد تومان بوده که وام 480 میلیون تومانی کمتر از 25 درصد آن را پوشش می‌دهد.

او افزود: ضمن اینکه وام‌هایی با نرخ سود 18 الی 22 درصد و با بازپرداخت ماهانه 8 میلیون و 600 هزار تومان کمر مردم را می‌شکند.

وام خرید خانه

پرداخت وام با اقساط سنگین، اعصاب مردم را خورد می‌کند

وی اضافه کرد: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد و اگر هم پرداخت کنند، در باقی هزینه‌‎های زندگی خود با مشکل موجه می‌شوند لذا بنده معتقدم این گونه وام‌ها بیشتر اعصاب مردم را خورد می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وام‌های پرداختی برای خرید خانه به هیچ عنوان مشکلات مردم را حل نمی‌کند، اضافه کرد: بانک‌ها هیچ‌گاه دلشان برای مردم نسوخته و تنها به سود فکر می‌کنند نه تولید؛ تا زمانی که چنین دیدگاهی در بانک‌ها جود دارند، وضعیت تغییری نخواهد کرد.

این نماینده مردم شیراز و ورزقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر بانک‌ها از پرداخت وام‌های کلان به عده خاص ترس دارند، لذا تصمیم به پرداخت وام‌هایی می‌گیرند که نه تنها مشکلات مردم و جوانان را رفع نمی‌کند، بلکه موجب افزایش قیمت مسکن و بروز مشکلات متعدد می‌شوند.

مطالعه بیشتر: مطلب «سرپرست مجرد خانوار وام مستاجران می‌گیرند!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود ۳۱ میلیون تومان است پس با یک میلیارد تومان در حال حاضر می‌توان ۳۲ متر خانه در مناطق ارزان تهران خرید. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که با میانگین تورمی که در کشور وجود دارد، این میزان وام در سال ۱۴۱۵ چقدر ارزش خواهد داشت و چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟

خانه در مناطق ارزان تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وام مسکن یک میلیارد تومانی که برای جوانان مطرح است به صورت پانزده ساله تعیین شده و گفته شده این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که برای ۱۵ سال بعد احتیاج به مسکن خواهند داشت، اما ۱۵ سال انتظار برای دریافت وام یک میلیارد تومانی مسکن زمان زیادی است.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که با میانگین تورمی که در کشور وجود دارد، این میزان وام در سال ۱۴۱۵ چقدر ارزش خواهد داشت و چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟

در حال حاضر اشکال مختلفی از پرداخت وام مسکن در کشورهای مختلف اجرایی می‌شود که حداقل می‌توان از آنها الگوبرداری کرد. با این حال سد بزرگ برای پرداخت این‌گونه وام‌ها در ایران، تورم مزمن است. تورم در ایران طی ۴۰ سال گذشته وجود داشته و دارد و نظام بانکی زیر بار «پرداخت ارزان پول» نمی‌رود.

تورم موجب شده که «پول» در ایران «گران» تمام شود و تزریق منابع به بخش مسکن که بزرگ‌ترین چالش دولت و مردم است؛ همواره در پس دستورالعمل‌های سفت و سخت قرار بگیرد.

عطاالله آیت‌اللهی، عضو جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص پرداخت وام یک میلیارد تومانی صندوق جوانان پس از ۱۵سال معتقد است؛ این‌گونه طرح‌ها تنها در صورت مهار تورم منطقی است در غیر این صورت ارزش یک میلیارد تومان در این پانزده سال به ‌شدت افت خواهد کرد.

برای این فرصت‌ها تغییر ارزش پول ملی ملاک است

این کارشناس بازار مسکن در ادامه با بیان اینکه تنها ارزش پول ملی برای این فرصت‌ها ملاک است، گفت: در صورتی که ارزش پول ملی در این سال‌ها حفظ شود یک میلیارد تومان پس از ۱۵ سال شاید ارزش این یک میلیارد تومان را نداشته باشد؛ اما ممکن است ارزشش ۸۰۰ میلیون تومان امروز باشد اما در صورتی که ارزش پول ملی همانند سال‌های گذشته نزولی شود طبیعی است که این میزان ارزش با احتساب این تورم بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان در آن زمان باشد که مسلما کار خاصی با این مبلغ نمی‌توان انجام داد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: تحلیل صحیح این است که مسئولان از امروز می‌خواهند برای ۱۵ سال آینده و مسکن جوانان امیدواری و انگیزه ایجاد کنند و این قطعیت ایجاد شود که اتفاق مهمی در ۱۵ سال آینده برای بازار مسکن رخ خواهد داد.

خانه در مناطق ارزان تهران

بانک‌های کشور تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند

عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه بانک‌های کشور نیز تاکنون چندین بار تحت آزمون قرار گرفته‌اند، افزود: اینکه امروز گفته می‌شود بانک‌های ما ناکارآمد هستند و ترازنامه‌شان مشکل دارد و موضوع اصلاح نظام بانکی مطرح است به دلیل همین سیاست‌ها بوده است. ضمن آنکه بانک‌ها دیگر، عملا اشتیاق و میل چندانی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند و بخش قابل‌توجهی از بانک‌ها اساسا وام مسکن پرداخت نمی‌کنند.

آیت‌اللهی با تاکید بر اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش مسکن هستیم، تصریح کرد: تنها در یک جو قابل اعتماد و برنامه‌ریزی کلان می‌توان پروژه‌های مسکن را پیش برد و مردم را خانه‌دار کرد و راهی غیر از این موضوع وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «هر ایرانی مالک 3 هکتار زمین است!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

رصد فایل‌های فروش در منطقه یک شهر تهران در وب‌سایت‌های عرضه آگهی‌های ملکی نشان می‌دهد تمایل به فروش املاک با سرعت بالایی در حال افزایش است.

فروش مسکن در منطقه یک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بررسی‌ها نشان می‌دهد، نزدیک به هزار فایل فروش در یکی از موتورهای جست‌وجوگر ملکی از ابتدای شهریورماه تا بیست و هشتم این ماه در منطقه یک شهر تهران آگهی شده است، در حالی‌ که در کل مردادماه تنها ۲۶۷ فایل فروش ثبت شده است و نکته مهم‌تر آنکه تنها حدود ۱۰ درصد فروشنده‌ها، قیمت‌هایی بالاتر از میانگین قیمت منطقه پیشنهاد کرده‌اند.

به بیان دیگر نزدیک به ۹۰ درصد املاکی که برای فروش فایل شده‌اند، قیمت‌هایی متناسب و حتی کمتر از میانگین منطقه دارند. در گران‌ترین منطقه شهری تهران شامل محله‌هایی چون نیاوران، قیطریه، ولنجک و زعفرانیه هم عطش فروش بالا گرفته و پیشنهادهای فروشندگان یکپارچه با رنگ سبز برجسته شده‌اند.

فروش مسکن در منطقه یک

رصد فایل‌های فروش در این منطقه شمالی شهر حاکی از رشد چهار برابری تعداد این فایل‌ها در شهریورماه نسبت به مردادماه است و موید این مطلب که دومینوی فروشنده شدن دست‌کم در مناطق شمالی پایتخت با شروع سومین ماه تابستان آغاز شده است. نشان دیگری از کاهش «انتظارات تورمی» در مردادماه که آمارهای بانک مرکزی درباره افت ۳/ ۰ واحد درصدی «رشد نقدینگی» هم آن را تایید می‌کند.

بررسی بیش از هزار آگهی اینترنتی ثبت شده فروش آپارتمان در منطقه یک تهران حاوی نتایج دیگری هم هست. از جمله اینکه بیشینه قیمت هر مترمربع در میان آگهی‌های بررسی شده، 135 میلیون تومان و کمینه قیمت 45 میلیون تومان است. همچنین برای یک واحد نوساز در این منطقه حداقل قیمت پیشنهاد شده 80 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است.

مطالعه بیشتر: مطلب «با وام یک میلیاردی می‌توان چند متر خانه خرید؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

رئیس صنف مشاوران املاک استان همدان از ابطال پروانه کسب ۶۳ واحد صنفی املاک در این استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

املاک استان همدان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، ابراهیم جمالی با بیان اینکه واحدهای صنفی املاک استان همدان در رکود ۸۰ درصدی هستند و از زمان کرونا تاکنون کسب و کاربازار واحدهای صنفی املاک رونق ندارد، اظهار کرد: کاهش هزینه‌ها و دستمزد مشاوره املاک از نیمه دوم سال گذشته به یک سوم، استیجاری بودن اکثریت واحدهای صنفی املاک با اجاره‌های بالا و کرونا و تعطیلی‌های دنباله‌دار محدودیت‌های کرونایی از دلایل تعطیلی و جمع آوری و ابطال پروانه کسب این تعداد از واحدهای صنفی املاک در سطح استان بوده است.

وی تعداد واحدهای صنفی املاک استان همدان را ۱۴۰۰ واحد برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه امور مالیاتی توجهی به کاهش دستمزد واحدهای املاک نداشته و واحدهای صنفی املاک، مالیات‌های بالایی را پرداخت می‌کنند در حالی که باید مالیات بر درآمد باشد.

جمالی در رابطه با افزایش اجاره بهای مسکن در سطح استان تصریح کرد: واحدهای صنفی املاک قدرت اجرایی بر املاک مردم ندارند و بنگاه‌های املاک در افزایش اجاره بها مسکن دخیل نیستند.

املاک استان همدان

مورد اجاره اشتراکی نداشته‌ایم

رئیس صنف مشاوران املاک استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا موردی از اجاره اشتراکی مسکن در استان داشته‌ایم ؟ گفت: با توجه به افزایش اجاره بها مسکن خوشبختانه تاکنون موردی از اجاره مسکن اشتراکی مسکن توسط دو خانواده را نداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: گاهی در برخی از خانواده‌های مستاجر ممکن است فرزند آنان متارکه کرده باشد به دلیل تجرد، فرزند با خانواده پدر خود به صورت اشتراکی زندگی کنند.

جمالی همچنین در رابطه با قیمت مسکن نیز بیان کرد: از اوایل سال تاکنون در پنج، شش ماه گذشته میزان قیمت مسکن در استان همدان کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته اما این کاهش با توجه به قیمت‌های سرسام آور مسکن در دو-سه سال اخیر، بسیار ناچیز است.

مطالعه بیشتر: مطلب «افزایش فایل‌ فروش در منطقه یک تهران» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه منابع تامین بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید مشخص و اعلام شود، گفت: دولت در این ارتباط نباید به هیچ عنوان اقدام به استقراض از بانک مرکزی بکند.

س

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمدصالح جوکار دوشنبه شب در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها ساخت مسکن برای شهروندان به ویژه جوانان است، افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ارتباط با ساخت مسکن برای مردم کوتاهی شد.

وی ادامه داد: کوتاهی سبب شد که با مشکل جدی کمبود مسکن مواجه شویم و در کنار آن به دلیل فعالیت سودجویان و دلالان حوزه مسکن و نبود نظارت دقیق زمینه افزایش چند برابر خرید و فروش مسکن و همچنین اجاره بها در جامعه رخ داد.

نماینده استان یزد در مجلس یازدهم می‌گوید: مردم از دولت انتظار دارند به تمامی وعده‌هایی داده شده به صورت کامل عمل کنند و بحث مسکن یکی از مهمترین درخواست‌هایی است که مردم از مسئولان انتظار آن را دارند.

تامین بودجه ساخت مسکن

جوکار با بیان اینکه منابع تامین مسکن به هیچ عنوان نباید منجر به بدهی شدن دولت شود، ادامه داد: در دوره‌های مختلف دولت‌ها برای انجام پروژه‌های کلان خود اقدام به استقراض از بانک مرکزی می‌کردند و همین اقدام منجر به ایجاد مشکل های متعدد برای آینده کشور و دولت شد.

وی اظهار کرد: در هر دوره‌ای که دولت‌ برای انجام پروژه‌‌های خود اقدام به استقراض از بانک مرکزی کردند به فاصله کوتاهی شاهد تورم افسارگسیخته و گرانی‌های سرسام‌آوری بودیم.

استفاده از پول بی پشتوانه ممنوع!

نماینده یزد در مجلس نسبت به استفاده از پول بی پشتوانه در پروژه ساخت یک میلیون مسکن در کشور هشدار داد و عنوان کرد: به هیچ عنوان دولت نباید برای تامین مسکن مورد نیاز از پول بدون پشتوانه استفاده کند، لازم است حتما منابع تامین این اعتبار به صورت شفاف و مشخص اعلام شود.

جوکار با اشاره به اینکه متقاضیان مسکن مهر در کشور عمدتا جوانان و دهک‌های پایین جامعه بودند، اظهار کرد: این سابقه به خوبی نشان دهنده تاثیر بالایی است که تامین مسکن برای رفع مشکل اقتصادی دهک‌های پایین جامعه دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «اقساط وام خرید مسکن، کَمر مردم را می‌شکند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی در سال جاری خبر داد.

تسهیلات مسکن به هنرمندان

‌به گزارش «مجله ملکی دلتا»، فرهاد فلاح با اشاره به برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه برای هنرمندان صنایع‌دستی، گفت: براساس ماده ۷ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب ۱۳۹۶ مبنی بر اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، بانک مرکزی مکلف شده بخشی از تسهیلات مسکن بانک‌های عامل خود را به این صنعتگران اختصاص دهد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، موفق به دریافت ۲۰۰۰ سهمیه تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۰ شدیم.

تسهیلات مسکن به هنرمندان

فلاح اضافه کرد: بر اساس دستور بانک مرکزی به بانک مسکن مقرر شد، سقف تسهیلات خرید مسکن در شهر تهران ۶۰۰ میلیون ریال، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شود.

او یادآور شد: ضمن اینکه برای تسهیلات ساخت مسکن در چهارچوب جز ۱۰ بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲,۵۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. نرخ سود این تسهیلات براساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تعیین شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هر استان نسبت به دریافت معرفی‌نامه برای بانک مسکن اقدام کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «ابطال پروانه کسب ۶۳ واحد صنفی املاک در همدان» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

وام‌های جدید مسکن در صورتی که دو ویژگی اصلی یک تسهیلات بانکی شامل «قدرت خرید» و «توان بازپرداخت» را برای متقاضیان هدف خانه‌اولی‌ها داشته باشد، می‌تواند منشأ رونق بازار ملک شود.

وام‌ های جدید مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شرط اول یعنی قدرت خرید برای یک دسته از وام‌ها یعنی «وام ترکیبی زوجین» تا حدودی فراهم شده است؛ اما توان اجاره‌نشین‌ها «جامعه خانه‌اولی» برای پرداخت قسط ماهانه در کل کشور کمتر از یک‌پنجم اقساط همین نوع وام است.

افزایش دو برابری سقف وام مسکن از محل خرید اوراق که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، اولین اقدامی است که دولت با هدف بازگرداندن رونق به این بازار در دستور کار قرار داد.

اما سوال اینجاست که آیا دو برابر شدن سقف وام مسکن به کارآمد شدن این وام منجر شده است؟ سندی که حاوی اطلاعات میزان استطاعت پرداخت اقساط از سوی خانه اولی‌ها در 31 استان است، نشان می‌دهد این وام به دلایل مختلف، همچنان فاقد کارآیی لازم برای احیای بازار مسکن است.

وام‌ های جدید مسکن

افزایش دو برابری سقف وام‌های مسکن یکی از دو گامی است که باید برای احیای بازار مسکن و فراهم کردن شرایط خرید خانه توسط متقاضیان خانه‌اولی در دستور کار قرار گیرد اما گام دیگر که از نگاه کارشناسان واجد اولویت بوده و مقدم بر ترمیم وام مسکن است، از بین بردن انجماد عرضه از سوی ملاکان است که در این حوزه هنوز اقدام موثر و برنامه ویژه‌ای توسط دولت در دستور کار قرار نگرفته است.

کارشناسان معتقدند افزایش سقف وام مسکن اگرچه یک اقدام ضروری برای ترمیم قدرت خرید متقاضیان خانه اولی مسکن است، اما در عین حال اگر قبل از آن انجماد عرضه به کمک ابزارهای مالیاتی در اولویت قرار نگیرد، نمی‌توان امیدوار بود با افزایش وام نتیجه مطلوب حاصل شود چراکه حتی با ترمیم قدرت خرید مسکن، این سفته‌بازان و سوداگران ملکی هستند که با احتکار واحدهای مسکونی در استطاعت خریداران، می‌توانند از ایجاد ثبات در سطح قیمت مسکن جلوگیری کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «آغاز طرح توزیع زمین رایگان» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

از سال ۱۳۹۰ فشارهایی به حوزه ساخت و ساز وارد شده که تاثیرش را هم اکنون مشاهده می‌کنیم.

قیمت خانه در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از فرشید پورحاجت،قیمت خانه در تهران به قدری جهش کرده که با شهرهای اروپایی برابری می‌کند و حتی بیشتر شده است. با قیمت رهن آپارتمان در تهران و کلانشهرها می‌توان در ترکیه واحد مسکونی خریداری کرد.

وی گفت: بخش ساخت و ساز در ایران با انواع و اقسام موانع روبه‌رو شده است. تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان نگاه درآمدی به این حوزه دارند و هیچ خدماتی به صنعت ساختمان ارایه نمی‌دهند.

دبیر کانون انبوه‌سازان تاکید کرد: تولید در کشور بسیار پرریسک شده و بخش ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در رکود عمیق به سر می‌برد.

وی گفت: ایرانی‌ها در ماه گذشته با خرید ۹۱۱ خانه در ترکیه رکورد ماهیانه خرید مسکن در این کشور را شکستند. این آمار نسبت به دو سال قبل رشد ۴۷ درصدی یافته است در حالی که مرداد امسال معاملات در تهران ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

پورحاجت در ادامه افزود: هرکس خواسته در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کند به نوعی درگیر بروکراسی و مقررات دست و پاگیر شده و عطای کار را به لقایش بخشیده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان مدعی شد: نه تنها در تهران، بلکه در مناطق برخوردار سایر کلانشهرها بعضا نرخ رهن آپارتمان، میلیاردی شده است. با حدود نصف این مبلغ می‌توان در استانبول خانه خریداری کرد.

پورحاجت، کسری مسکن در کشور را حدود ۵ میلیون واحد دانست و افزود: این یعنی ما ۵ میلیون ظرفیت در بخش مسکن داریم که باید از آن در جهت رونق اقتصادی استفاده کنیم.

اگر موانع از میان برود در گام اول ظرفیت افزایش ۳۵ درصدی تولید مسکن را داریم و می‌توانیم به تدریج به اهداف ساخت سالانه یک میلیون واحد مطابق قانون جهش تولید و تامین مسکن دست پیدا کنیم.

پیشنهاد مطالعه : مطلب «تابستان متفاوت در بازار اجاره» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در کمسیون عمران با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های خارجی سازنده مسکن صحبت کردیم و او هم از این کار استقبال کرد.

شرکت های خارجی سازنده مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، همانطور که همه می‌دانند، روند افزایش قیمت مسکن از چند سال پیش آغاز شد و با سرعت به مسیر خود ادامه داد تا جایی که حتی قیمت‌ ساختمان‌های مناطق بالاشهر تهران با سایر شهرهای پرآوازه دنیا هم تراز شد.

حضور دلالان در بازار مسکن و به نوعی نگاه مردم به این بازار به عنوان محلی برای سرمایه گذاری و اخذ سود یکی از مهم‌ترین دلایلی است که تاکنون برای رشد فزآینده قیمت مسکن مطرح شده است‌. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی از دیگر عواملی است که زمینه رشد قیمت را فراهم کرده است.

ساماندهی بازار مسکن و امکان تامین آن برای اقشار مختلف جامعه چندسالی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم مطرح می‌شود.

وزارت راه موظف به صنعتی سازی ساختمان به میزان 20 درصد

حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت: وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا نشستی با بانک مرکزی در موضوع صندوق ملی مسکن داشته است. این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران به صراحت اعلام کرد که پیش‌نویس اساسنامه صندوق ملی مسکن در مجموعه این وزارتخانه نهایی شده است که این کار پیش از طی شدن روال قانونی آن بوده و کاری خوب محسوب شده و مثبت ارزیابی می‌شود.

وی افزود: در کمیسیون عمران، وزیر و معاونین و وزارتخانه راه و شهرسازی عنوان کردند که قرار است تولید انبوه مسکن از سوی بخش خصوصی هم عملیاتی شود و در این مسیر دولت دخالتی نداشته و صرفا نهاد ناظر محسوب می‌شود.

شرکت های خارجی سازنده مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بخش خصوصی، انبوه‌سازان و شرکت‌های مستعدی که در شش تا هفت سال گذشته به دلیل عدم بهای دولت به موضوع مسکن کارهایشان تعطیل و یا نیمه‌تعطیل بوده است، با قانون جهش تولید و عرضه مسکن ساماندهی شده و کارهای خوبی را با وزارت راه و شهرسازی آغاز کرده‌اند که در همین راستا جلسات متعددی هم برگزار شده است.

وی گفت:‌ استفاده از ظرفیت صنعتی‌سازی در تولید و عرضه مسکن مدنظر وزارت راه و شهرسازی است، این در حالی است که طبق قوانین بالادستی، این وزارتخانه ملزم به این کار است تا 15 تا 20 درصد مسکن از مسیر صنعتی‌سازی ساخته شود.

استفاده از پتانسیل شرکت های خارجی سازنده مسکن

وی خاطرنشان کرد: صنعتی‌سازی تولید و عرضه مسکن هم هزینه‌های ساخت مسکن را کاهش می‌دهد و هم طول زمان ساخت آن را ضمن اینکه کیفیت را هم ارتقا می‌داد؛ وقتی بخش زیادی از صنعتی‌سازی ساختمان در یک محیط کارگاهی است، نظارت خوبی بر اجرا و اقدامات فنی صورت می‌گیرد.

حسینی افزود: صنعتی‌سازی ساختمان می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت کار و مسائل فنی و سازه ساختمان شود؛ وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون و عمران اعلام کرده است که مصمم به صنعتی‌سازی ساختمان است و حتی ملاقات‌هایی هم با مجموعه وزارت دفاع که در این باره فعال هستند داشته است زیرا وزارت دفاع اخیرا یک کارگاه در این باره راه‌اندازی کرده است.

وی با اعلام اینکه می‌توان از شرکت های خارجی سازنده مسکن کمک گرفت، بیان کرد: در کمسیون عمران با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های خارجی سازنده مسکن صحبت کردیم و او هم از این کار استقبال کرد و گفت باید از این پتانسیل استفاده شود لذا به نظر می‌رسد که برای اجرای قانون جهش و تولید مسکن، وزارت خارجه هم باید کمک کار باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کالای لوکسی به نام مسکن» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

وام‌های جدید مسکن در صورتی که دو ویژگی اصلی «قدرت خرید» و «توان بازپرداخت» را برای متقاضیان هدف -خانه‌اولی‌ها- داشته باشد، می‌تواند منشأ رونق بازار ملک شود.

تسهیلات وام مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا» شرط اول یعنی قدرت خرید برای یک دسته از وام‌ها یعنی «وام ترکیبی زوجین» تا حدودی فراهم شده است؛ اما توان اجاره‌نشین‌ها – جامعه خانه‌اولی- برای پرداخت قسط ماهانه در کل کشور کمتر از یک‌پنجم اقساط همین نوع وام است.

دو برابری سقف تسهیلات وام مسکن از محل خرید اوراق که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، اولین اقدامی است که دولت با هدف بازگرداندن رونق به این بازار در دستور کار قرار داد. افزایش دوبرابری سقف وام‌های مسکن یکی از دو گامی است که باید برای احیای بازار مسکن و فراهم کردن شرایط خرید خانه توسط متقاضیان خانه اولی در دستور کار قرار گیرد.

کارشناسان معتقدند افزایش سقف وام مسکن اگرچه یک اقدام ضروری برای ترمیم قدرت خرید متقاضیان خانه اولی مسکن است، اما در عین حال اگر قبل از آن انجماد عرضه به کمک ابزارهای مالیاتی در اولویت قرار نگیرد، نمی‌توان امیدوار بود با افزایش تسهیلات وام مسکن نتیجه مطلوب حاصل شود.

این وام باید واجد دو ویژگی باشد تا «کارآمد» باشد؛ ویژگی نخست برخورداری از قدرت پوشش مناسب بر اساس ارزش روز املاک و ویژگی دوم در استطاعت بودن پرداخت اقساط آن از سوی جامعه هدف اصلی این وام‌ها یعنی خانه اولی‌ها است.

بر اساس یک گزارش رسمی حدود نیمی از خانوارهای مستاجر کشور بیش از سطح متعارف جهانی (30 درصد از درآمد) برای تامین مسکن هزینه می‌کنند و در نتیجه از شاخص مسکن مقرون به صرفه بیشتر اجاره پرداخت می‌کنند. در صورتی که سیاست‌های اقتصاد کلان به نحوی اصلاح شود که نرخ رشد اقتصادی افزایش پیدا کند، فقر خانوارها نیز کاهش خواهد یافت و به دنبال افزایش درآمد خانوارها، قدرت پرداخت اقساط وام توسط آنها افزایش پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «کالای لوکسی به نام مسکن» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا