املاک دلتا

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان ، فروش آپارتمان ، خرید خانه ، فروش خانه

املاک دلتا

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان ، فروش آپارتمان ، خرید خانه ، فروش خانه

املاک دلتا مرجع خرید آپارتمان در تهران , اجاره آپارتمان در تهران و خرید خانه در تهران و دیگر شهرستان ها با قیمت مناسب است اگر قصد فروش خانه یا رهن اجاره آپارتمان خود را بین املاک تهران و دیگر شهرها دارید از املاک دلتا تهران دیدن نمایید

۵۶ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قرارداد اجاره یکی از عقودی است که کاربرد زیادی برای افراد جامعه دارد، برای افرادی که ممکن است هزینه خرید مسکن را نداشته باشند یا به هر علتی تمایل به اجاره مسکن و غیره داشته باشند، این قرارداد مناسب است.

قرارداد اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قانون‌گذار در قوانین مختلف از جمله قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی به تنظیم روابط بین موجر و مستاجر پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را تشریح است.

اجاره‌ بهای عقب‌ افتاده

منظور از اجور معوقه همان مطالبه اجاره بهای عقب افتاده یا پرداخت نشده است. در واقع مجموع مبالغ اجاره‌بهایی است که از سوی مستاجر در زمان انتفاع وی از ملک و تصرف ملک توسط او، پرداخت نشده است.

مطابق ماده ۲۱۹ قانون مدنی: عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین طرفین و قائم مقام آن‌ها لازم الاتباع است مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی:

  • در استفاده عین مستاجره، مستأجر باید به‌نحو متعارف رفتار کرده و تعدی یا تفریط نکند.
  • عین مستاجره را برای همان مصرفی که در قرارداد مقرر شده و در صورت عدم تعیین، باید طبق اوضاع و احوال استفاده نماید.
  • اجاره‌بها را در مواعدی که بین طرفین مقرر است پرداخت کند و در صورت عدم تعیین موعد، نقدا باید بپردازد.

قرارداد اجاره

نکاتی در مورد مطالبه اجور معوقه

  •  میزان اجور معوقه در قرارداد اجاره‌نامه با نام اجرت‌المسمی تعیین می‌شود.
  • در صورتی‌که تصرف مستاجر بر ملک بیش از زمان مقرر در اجاره‌نامه و بدون اجازه صاحب خانه ادامه یابد، او می‌تواند به مطالبه اجاره‌ بهای مدت زمان انتفاع از ملک، در مهلتی که قرارداد پایان‌یافته نیز بپردازد.

نحوه مطالبه اجور معوقه

صاحب خانه می‌تواند به‌ موجب دادخواست، الزام مستاجر به پرداخت اجاره های عقب افتاده را درخواست کند.

  • اگر جمع اجور معوقه تا بیست میلیون تومان ( دویست میلیون ریال ) باشد، مرجع صالح به رسیدگی این دعوی، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.
  • اگر اجور معوقه مورد مطالبه موجر بیش از بیست میلیون تومان ( بیش از دویست میلیون ریال ) باشد، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

نکات کاربردی

  • بر فرض قسط‌بندی مال‌الاجاره تا وقتی موعد پرداخت آن نرسیده مستاجر لازم نیست اقساط را پرداخت کند.
  • به محض انعقاد اجاره‌نامه مستاجر ملزم به پرداخت اجاره بها است، خواه از ملک استیجاری استفاده کرده یا نکرده باشد.
  • در صورت تلف شدن یا غیرقابل‌ استفاده بودن ملک، مستاجر لازم نیست اجاره‌ بها برای مدت باقی مانده اجاره را پرداخت کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا صاحب خانه بجز اجاره های عقب افتاده، شارژ ساختمان یا هزینه انشعابات مثل آب، برق و … را نیز می‌تواند مطالبه کند یا خیر ؟
پاسخ مثبت است. موجر می‌تواند هم زمان با دادخواست مطالبه اجور معوقه، هزینه‌های مذکور و سایر هزینه‌هایی که بر ذمه مستاجر بوده و از پرداخت آن خودداری کرده است را مطالبه نماید.

مطالعه بیشتر: مطلب «قرارداد اجاره‌ای که شما را صاحبخانه می‌کند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

اجاره‌نشین‌ها که حدود ۲۵ درصد جمعیت خانوار‌های کشور را تشکیل می‌دهند، برای پرداخت اجاره واحد مسکونی باید حداقل نصف درآمد خود را خرج کنند.

اجاره بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، گزارش تکان دهنده وزارت راه از سهم اجاره بهای یک واحد مسکونی از درآمد خانوار نشان می‌دهد که در تهران و کلان شهر‌ها ۶۴ درصد از درآمد مردم برای اجاره خانه مصرف می‌شود.

برآورد‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در سال ۹۹، سهم متوسط اجاره‌بهای یک واحد مسکونی ۷۵ متری از درآمد خانوار‌های شهری، در تهران و کلانشهر‌ها ۶۴ درصد، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۹ درصد و در شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۹ درصد بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که سال گذشته متوسط درآمد ماهیانه خانوار در تهران و کلانشهر‌ها هشت میلیون و ۱۴۹ هزار تومان، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، پنج میلیون و ۳۲۶ هزار تومان و در شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، چهار میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده است.

با این حال، متوسط اجاره ماهیانه یک واحد مسکونی ۷۵ متری در تهران و کلانشهر‌ها به پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و در شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به دو میلیون و ۳۶۲ هزار تومان رسیده است.

اجاره بها

این حجم از هزینه برای مسکن در شرایطی است که افت تولید مسکن طی سال‌های گذشته و رسیدن آمار ساخت مسکن به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال و همچنین غفلت از مواجهه با سوداگری در بخش مسکن، موجب شد تا در عمل بازار مسکن پس از جهش ارز بیشترین رشد قیمت را تجربه کند.

این افزایش علاوه بر قیمت مسکن در اجاره‌بها نیز خود را نشان داده است و به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های اصلی دولت رئیسی مواجهه با چالش موجود در بخش مسکن باشد.

خبر تلخ اجاره‌نشینی

اجاره‌نشین‌ها که حدود ۲۵ درصد جمعیت خانوار‌های کشور را تشکیل می‌دهند، برای پرداخت اجاره واحد مسکونی باید حداقل نصف و حداکثر دو سوم درآمد خود را خرج کنند.

آمار نشان می‌دهد که مسکن به یک معضل سنگین تبدیل شده است. به گونه‌ای که اجاره‌بها در تهران و شهر‌های بزرگ سهم اندکی برای خوراک، بهداشت، آموزش و سایر هزینه‌ها باقی می‌گذارد. واضح است که عامل اصلی تورم است و عوامل تورم‌ زا نقش اصلی را در جهش قیمت‌ها در همه بخش‌ها از جمله مسکن ایفا کرده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بررسی بازار اجاره در حومه تهران» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

رضا مهدوی، کارشناس و فعال بازار مسکن می‌گوید: آیا خانه‌دار شدن به هر قیمتی ارزشمند است؟ بازپرداخت وام مسکن ملی برای مردم بسیار سنگین است.

وام طرح مسکن ملی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، باوجود افزایش مبلغ وام طرح مسکن ملی، هنوز هم بسیاری از کارشناسان مسکن این طرح را چندان مفید ندانسته و معتقدند که این طرح بازار مسکن را چندان متحول نمی‌کند زیرا دلایل اصلی التهاب بازار مسکن همچنان پابرجا است. عده‌ای نیز با انتقاد از بازپرداخت سنگین این تسهیلات بر این باورند که فرد متقاضی در صورت تأیید و طی کردن مراحل پیچیده برای دریافت وام، سال‌های زیادی را درگیر بازپرداخت خواهد بود.

رضا مهدوی، کارشناس و فعال بازار مسکن با انتقاد نسبت به ارائه چنین وامی برای افراد بدون مسکن می‌گوید: شخصی که قادر به پرداخت این اقساط باشد ترجیحاً با شرایط دیگر هم امکان خانه‌دار شدن خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وامی که نام تسهیلات دولتی بر روی آن است نباید باز پرداخت با سود ۱۸ درصد داشته باشد، اضافه می‌کند: متقاضیان چنین مسکن‌هایی تا چه میزان درآمد چندانی دارند که امکان پرداخت اقساط سنگین را تا ۲۰ سال داشته باشند.

وام طرح ملی مسکن

آیا صاحب‌خانه شدن به هر قیمتی ارزشمند است؟

این کارشناس اظهار می‌کند: به نظر، صاحب‌خانه شدن تا این حد ارزشمند نیست که یک فرد خود را برای دو دهه بدهکار کند، قطعاً برای بسیاری از متقاضیان فراهم سازی همین مبلغ اولیه هم دشوار است بنابراین چگونه این شخص بتواند، سال‌های پی در پی از پس پرداخت اقساط برآید.

مهدوی ادامه می‌دهد: افرادی که گیرنده وام ۱۰۰ میلیونی بوده با سود ۱۸ درصد باید حدود چهار میلیون تومان اقساط ماهانه پرداخت کنند که با احتساب طول ۱۲ سال، برای یک واحد برابر حدود ۹۵۰ است، اما وام ۲۵۰ میلیون تومانی هم که قرار است ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه مسکن را تأمین کند بازپرداخت ۲۰ ساله‌ای دارد که جمعاً پس‌ازاین مدت، فرد، تقریباً یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

این فعال تأکید می‌کند: بهتر است متقاضیان وام طرح مسکن ملی، قبل از هر اقدامی به این اعداد توجه داشته و اینکه آیا می‌توانند در طول چندین سال از عهده پرداخت این اقساط برآیند یا خیر؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب لزوم افزایش وام مسکن ملی تا 200 میلیون تومان را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت مسکن با بازارهای همچون سکه، دلار، ارز و ... بالا می‌رود، اما کاهش قیمت‌های بازارهای موازی تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد.

قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، متاسفانه سال‌هاست که بازار مسکن به یک بازار سرمایه‌ای در کشور تبدیل شده است و مردم همچنان توانایی خرید مسکن را ندارند.

شیوع کرونا در کشور و تحریم‌‌ها نیز این رکود را بیش از پیش تشدید کرده است و اکنون در آستانه روی کار آمدن دولت جدید، برای همه این سوال پیش آمده که در ماه‌های آتی وضعیت این بازار تغییر می‌کند یا خیر؟

حسن فلکی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: امسال بسیاری از مردم مجبور شدند ملک‌هایشان را با قیمت بالاتری تمدید کنند.

فلکی ادامه داد: وضعیت خرید و فروش مسکن نیز حدود ۱ درصد افزایش پیدا کرده ولی نمی‌توان گفت که افزایش چشمگیری رخ داده است. به نظر بنده مردم و سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش منتظر تصمیم دولت جدید هستند.

قیمت مسکن

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: ورود مصالح ساختمانی به بورس برای انبوه‌سازان بسیار تاثیرگذار است و می‌توانند نسبت به عرضه و تقاضا خرید خودشان را انجام دهند. ولی تاثیر زیادی روی قیمت مسکن نخواهد گذاشت.

فلکی تاکید کرد: ورود مسکن به بورس نیز کار بسیار اشتباهی است و در هیچ کشوری تا به حال این اتفاق نیفتاده است و عملا باعث تلقین و تایید این نگاه می‌شود که مسکن کالایی سرمایه‌ای است.

نقش دولت در کاهش قیمت مسکن

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: دولت آینده اگر قصد انجام فعالیت در بازار مسکن را داشته باشد، باید تعهدات پروژه مسکن مهر و پروژه ملی مسکن را عملی کند. حالا اگر خودش هم بخواهد تعهدی بدهد در سال اول و دوم قطعا تاثیری در قیمت مسکن نخواهد گذاشت؛ چرا که حداقل ساخت یک پروژه دو سال زمان می‌برد.

فلکی در پایان گفت: متاسفانه قیمت مسکن با بازارهای موازی مثل سکه و دلار بالا می‌رود. ولی به علت چسبندگی قیمت‌ها با کاهش نرخ بازارهای موازی قیمت مسکن کم نمی‌شود. قیمت مسکن در صورت رکود بازار و احتیاج به نقدینگی برخی از سازنده‌ها، می‌تواند چند درصد کاهش داشته باشد».

مطالعه بیشتر: مطلب «بررسی قیمت مسکن طی 18 سال گذشته» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

اخیراً موضوعی تحت عنوان «نفوذ فایل‌های فیک به بازار آنلاین معاملات ملک» در رسانه‌ها و جراید مختلف منتشر شده است.

استارت‌آپ‌های ملکی

در این خبر عنوان شده است که نفوذ فایل‌های فیک به استارت‌آپ‌های ملکی با ایجاد مشکل در تشخیص فایل واقعی از فایل‌های دروغین، منجر به بروز پارازیت ملکی در بازار آنلاین عرضه آپارتمان شده است.

در بخش دیگری از این خبر آمده است: برخی عرضه‌کننده‌ها و واسطه‌های ملکی یا استارت‌آپ‌های ملکی که اقدام به انتشار فایل فیک با هدف جذب مشتری برای عرضه فایل‌های رسوب شده، بی‌کیفیت، ضعیف و گران‌تر از عرف بازار کرده‌اند، متهم اصلی و ردیف اول هستند.

اما هم‌اکنون زمان آن رسیده که استارت‌آپ‌های ملکی و مدیران آن‌ها نیز وارد عمل شده و برای جلوگیری از ادامه شیوع فایل‌های فیک چاره‌اندیشی کرده و اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

تشریح نحوه درج آگهی ملکی در سایت دلتا

در همین رابطه گفت‌وگویی با مهندس مهدی حسنی، مدیر محصول سایت ملکی دلتا به عنوان اولین سایت ملکی ایران و مرجع تخصصی ثبت آگهی‌های رهن، اجاره، خرید و فروش ملک انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

مهندس حسنی با بیان اینکه به‌طور کلی صحت‌سنجی اطلاعات فایل‌های ملکی کار سختی است، اما شرکت دلتا در راستای حفظ اعتبار برند خود همواره روی این مسئله دقت و تمرکز خاصی داشته است، گفت: شرکت دلتا قبل از شروع همکاری با آژانس‌های املاک اقدام به صحت و اعتبارسنجی آن‌ها می‌کند. همین مسئله باعث شده است که سایت ملکی دلتا تنها با آژانس‌های املاک معتبر و دارای جواز کسب، همکاری کند.

مهندس حسنی با تأکید بر این مسئله که کاربران عادی به صورت پیش فرض تنها امکان درج سه آگهی ملکی در ماه، روی سایت دلتا دارند، بیان کرد: درصد فایل‌هایی که از این طریق روی سایت دلتا درج می‌شود، درصد بسیار کمی از کل فایل‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

استارت‌آپ‌های ملکی

آگهی‌های ملکی در سایت دلتا دارای هویت هستند

مدیر محصول سایت ملکی دلتا با بیان این مسئله که کاربران و مالکان به صورت پیش فرض تنها امکان درج سه آگهی ملکی در ماه را دارند، تاکید داشت: بیش از 80 درصد آگهی‌هایی که در سایت دلتا نمایش داده می‌شود از طریق آژانس‌های املاک و مشاوران آژانس‌ها می‌باشد و هر آگهی ملکی در سایت دلتا دارای هویت است.

وی توضیح داد: هر آگهی ملکی که مشاوران آژانس‌های ملکی از طریق پنل اختصاصی خود ثبت می‌کنند علاوه بر نام، تلفن و شماره مشاور، تلفن و لوگوی آژانس مربوطه در سایت دلتا نمایش داده می‌شود و از آن جا که آژانس‌های معتبری که با ما همکاری می‌کنند به دنبال حفظ اعتبار خود هستند، قطعا اجازه نمی‌دهند هر فایلی توسط مشاوران آنها در سایت ملکی دلتا ثبت شود.

مهندس حسنی اضافه کرد: برای مثال اگر تیم ما متوجه ثبت عکس و قیمت غیرمتعارف و مغایرت در اطلاعات ثبت شده شوند، با شخص ثبت کننده تماس گرفته و موضوع را پیگیری می‌کنند.

او با بیان اینکه حتی این امکان برای کاربران دلتا در نظر گرفته شده است که اگر متوجه مشکلی در اطلاعات درج شده شوند، بتوانند از طریق سایت اقدام به «گزارش اشکال در آگهی» کنند و با ما در ارتباط باشند، گفت: موضوعاتی که توسط کاربران به ما اعلام می‌شود در کوتاه‌ترین زمان، توسط تیم ارزیابی دلتا بررسی و پیگیری می‌شود. اگر اطلاعات درج شده صحیح نبود فایل مربوطه از سایت حذف خواهد شد.

فیلتر آگهی‌های ملکی توسط تیم ارزیابی دلتا

مدیر محصول سایت ملکی دلتا با بیان اینکه ما سیستم‌های ارزیابی داریم که اعتبار مشاوران املاک را بررسی می‌کند، توضیح داد: در همین راستا اگر درصد خطاها و اشتباهات مشاوری زیاد باشد به وی تذکر داده می‌شود، اما اگر تذکرات داده شده مثمر ثمر نبود و خطاها مجدد تکرار شد، سایت دلتا اقدام به بستن دسترسی وی خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درج دقیق و صحیح اطلاعات برای دلتا بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که این شرکت یک برند معتبر در حوزه املاک است و برای رضایت‌مندی کاربران و حفظ اعتبار برند خود در این زمینه اقدامات موثر و قابل توجهی انجام داده است.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

اگر به دنبال خرید خانه در نیاوران هستید، در ادامه بعد از معرفی محله نیاوران و بررسی امکانات این محله، شرایط و قیمت خانه ها بررسی شده است.

خرید خانه در نیاوران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، برای خرید خانه در نیاوران، ابتدا معرفی کلی از محله و امکانات آن خواهیم داشت و در ادامه به جدول قیمتی این محله می‌پردازیم.

محله نیاوران در منطقه 1 تهران واقع شده است. این محله به دلیل قرار گرفتن در شمالی‌ترین نقطه شهر تهران، بسیار خوش آب‌وهوا است.

بافت نیاوران، ترکیبی از خانه‌های ویلایی لوکس، برج‌ها و پنت هوس‌های مدرن است که این ویژگی محله نیاوران را نسبت به سایر محله‌های شهر تهران متمایز کرده است. این محله به دلیل امکانات رفاهی سطح بالایی که دارد، زندگی را برای ساکنان خود بسیار ایده‌آل کرده است.

مراکز مهم محله نیاوران

نیاوران از شرق به محله آجودانیه، از غرب به جماران و از جنوب به حصاربوعلی منتهی می‌شود.

مجتمع و مراکز تجاری زیادی در این محل احداث شده اند، مجتمع نارون، مجتمع روشا و مجتمع کیمیا از جمله مراکز خرید معروفیست که در این منطقه واقع شده اند.

نیاوران دارای دو بیمارستان معروف به اسم بیمارستان تخصصی شهید باهنر و بیمارستان نورافشار است.

خرید خانه در نیاوران

دسترسی به حمل و نقل عمومی

این منطقه دارای ایستگاه مترو نیست، اما به وسیله بی‌آر‌تی و یا تاکسی‌های منطقه به راحتی می‌توان به ایستگاه مترو تجریش که نزدیکترین ایستگاه مترو به این محله است، دسترسی داشت.

بررسی قیمت‌ مسکن در محله نیاوران

برای خرید خانه در نیاوران به عنوان محله‌ای مرفه‌نشین به بودجه زیادی نیاز است. در حال حاضر برای خرید خانه نوساز در این منطقه برای هر متر مربع بین 80 تا 110 میلیون تومان و برای خانه 10 تا 15 سال ساخت برای هر متر مربع بین 60 تا 80 میلیون تومان نقدینگی لازم است.

البته این قیمت‌هایی که ذکر شده نسبی و میانگین است. چرا که قیمت هر واحد مسکونی متناسب با موقعیت جغرافیایی، دسترسی، متریال به کار رفته در ساخت، نظر فروشنده، سال ساخت و … متغیر است.

شما در جدول زیر تنها برخی از فایل‌های فروش در نیاوران را مشاهده می‌کنید؛ اما با مراجعه به سایت ملکی دلتا می‌توانید فایل‌های بیشتر و متنوع‌تری را مشاهده کنید.

نام محله متراژ سن بنا طبقه امکانات قیمت کل
نیاوران 90 15 2 پارکینگ – انباری – آسانسور 6,200,000,000 تومان
نیاوران 190 نوساز 3 پارکینگ – انباری – آسانسور 32,300,000,000 تومان
نیاوران 250 5 4 پارکینگ – انباری – آسانسور 21,590,000,000 تومان
نیاوران 308 15 4 پارکینگ – انباری – آسانسور 23,100,000,000 تومان
نیاوران 117 2 5 پارکینگ – انباری – آسانسور 7,600,000,000 تومان
نیاوران 145 نوساز 3 پارکینگ – انباری – آسانسور 12,500,000,000 تومان
نیاوران 200 15 10 فول امکانات 17,000,000,000 تومان
نیاوران 126 9 1 پارکینگ – انباری – آسانسور 10,500,000,000 تومان
نیاوران 118 نوساز 1 پارکینگ – انباری – آسانسور 10,000,000,000 تومان
نیاوران 90 15 2 پارکینگ – انباری – آسانسور 6,300,000,000 تومان
نیاوران 121 5 2 پارکینگ – انباری – آسانسور 9,600,000,000 تومان
نیاوران 130 نوساز 4 پارکینگ – انباری – آسانسور 13,440,000,000 تومان
نیاوران 176 1 1 پارکینگ – انباری – آسانسور 22,000,000,000 تومان

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت خانه‌های 200 متری در منطقه یک» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

رییس اتحادیه مشاوران املاک از دستورالعمل‌های ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی و بازگشایی مکرر دفاتر املاک انتقاد کرد.

دفاتر املاک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، مصطفی قلی خسروی در این رابطه گفت: در شرایطی که معاملات در رکود شدید به سر می‌برد، تعطیلات کرونایی وضعیت معیشتی مشاوران املاک را بدتر کرده است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از همکاران ما به میوه‌فروشی و حتی دستفروشی رو آورده‌اند.

خسروی اظهار کرد: از حدود ۱۰ روز قبل برای چندمین بار در سال جاری دفاتر مشاور املاک به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شدند و امروز مجددا این تعطیلات را تا یکشنبه تمدید کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته هم این وضعیت را داشتیم. افراد شاغل در صنف ما با توجه به استفاده از تلفن و فناوری‌های جدید، کمترین ارتباط حضوری با متعاملین را دارند؛ در حالی که مشاغل دیگر که فضای کار آن‌ها بسیار شلوغ‌تر از دفاتر املاک است تعطیل نشده‌اند.

وی افزود: این موضوع شدیدا در وضعیت معیشتی مشاوران املاک تاثیر می‌گذارد. حدود ۹۰ درصد همکاران ما طی یک سال اخیر راننده تاکسی‌های اینترنتی شده یا وارد مشاغل کاذب شده‌اند.دفاتر املاک

رونق اقتصادی در گرو بازار مسکن است

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ما مولد مالیاتی و مولد اقتصادی هستیم و به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن کمک می‌کنیم گفت: وقتی دفاتر املاک بسته باشند، هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خودش تعیین و در سایت‌ها درج می‌کند.

او افزود: در حالی که اکثر همکاران ما در خصوص قیمت‌های کارشناسی و واقعی به فروشندگان، مشاوره می‌دهند و به ارزانی کمک می‌کنند. از طرف دیگر رونق اقتصاد به رونق بازار مسکن بستگی دارد؛ چرا که ۱۷۲ شغل کلیدی به صنعت ساختمان وابسته است.

خسروی تاکید کرد: از ستاد کرونا انتظار داریم با توجه به ارتباط کم مشاوران املاک با مراجعه‌کنندگان ما را جزو صنوف گروه‌های شغلی یک قرار دهد؛ چرا که صنف مشاوران املاک در حال نابودی است و باید فکری برای این وضعیت کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «مقصر تخلف مشاوران املاک، دولت است» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

کارشناس مسکن گفت: اگر دچار تورم افسارگسیخته و کسری بودجه نشویم، انتظار افزایش قیمت مسکن، آنچنانکه در طول سال های قبل اتفاق افتاد را نداریم.

قیمت بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در خصوص دلایل رشد افسارگسیخته قیمت بازار مسکن در سال‌های اخیر گفت: مهم‌ترین مؤلفه‌ای که در تعیین قیمت مسکن تأثیر گذار بوده و است؛ مسئله تورم است.

اگر ما چند سال گذشته را استثنا در نظر بگیریم در طول چند دهه قبل از آن همواره رشد قیمت مسکن کم‌وبیش با تورم همراه بوده است و سالانه یک تا دو درصد با نرخ تورم عمومی فاصله داشته است به این معنا که اگر ۲۲ درصد نرخ تورم مسکن را در نظر بگیرم ۲۰ درصد آن تورم عمومی بوده است.

بنابراین اگر بخواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم مهم‌ترین کاری که می‌توانیم در این حوزه انجام بدهیم این است که تورم عمومی را کنترل کنیم.

وی در ادامه در این خصوص که در حال حاضر از چه طریق می‌توان رشد افسارگسیخته تورم عمومی را کنترل کرد گفت: برای اینکه تورم عمومی را کنترل کنیم باید کسری بودجه دولت را کنترل کنیم و برای اینکه کسری بودجه دولت را کنترل کنیم باید یا هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و یا درآمد دولت را افزایش دهیم؛ بنابراین اگر بخواهیم از این زاویه به بخش مسکن نگاه کنیم برای اینکه قیمت مسکن را کنترل کنیم باید انضباط پولی بیشتری در اداره مملکت ایجاد کنیم و کسری بودجه دولت را باید از بین ببریم.قیمت بازار مسکن

دلایل رشد نرخ تورم در بازار مسکن

این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: گفتنی است که در طول چند سال گذشته رشد قیمت مسکن فاصله بیشتری از تورم گرفته است و اختلاف رشد یک تا دو درصدی بین نرخ تورم عمومی و نرخ تورم بازار مسکن که در چند دهه گذشته حاکم بوده است، افزایش پیداکرده است.

سلطان محمدی در خصوص دلایل رشد بیشتر نرخ تورم در بازار مسکن افزود: عمده‌ترین مؤلفه ای که در این افزایش قیمت مسکن نقش داشته است مسئله قیمت زمین است وگرنه قیمت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر کم‌وبیش با تورم همراه بوده است و سایر نهادهای ساختمانی مانند عوارض شهری و انشعابات نیز به‌هرحال کم‌وبیش با تورم هماهنگ است اما قیمت زمین فاصله بسیار زیادی از تورم گرفته است و دلیل این اتفاق این است که عرضه زمین محدودشده است؛ اساساً زمین در شهرهای بزرگ کالای کمیابی است به این معنا که اگر شهرهای بزرگ شکل بگیرند زمین مرغوب به‌راحتی در آن توسعه پیدا نمی‌کند چراکه در بافت‌های مرغوب و توسعه‌یافته دیگر زمینی یافت نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تورم اجاره بها رکورد 5 سال اخیر را شکست! را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

شیوع عرضه فایل‌های فیک در بازار آنلاین، منجر به نارضایتی و سردرگمی تعداد قابل‌توجهی از مراجعه‌کننده‌ها اعم از متقاضیان خرید و اجاره مسکن شده است.

خرید و اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شیوع فایل‌های فیک خرید و اجاره مسکن در بازار آنلاین معاملات ملک، خریداران و مستاجرها را به دردسر انداخت. تعداد افرادی که بعد از انتخاب اینترنتی آپارتمان با مراجعه به محل قرار با فایل پوچ و غیرواقعی، غافلگیر می‌شوند، به شکل معناداری افزایش یافته است.

واسطه‌ها در این حالت مدعی می‌شوند «ملک انتخابی، معامله شده است» تا در نهایت بتوانند فایل‌های ضعیف و بی‌مشتری را به متقاضی عرضه کنند.

برای عدم مواجهه متقاضیان با این پدیده یک راهکار وجود دارد؛ اما مهم‌تر از آن، خطر بی‌اعتمادی به استارت‌آپ‌های ملکی است که طراحان این بازار می‌توانند از آن جلوگیری کنند.

خرید و اجاره

نفوذ فایل فیک به استارت‌آپ‌های مسکن با مسدود کردن امکان تشخیص فایل واقعی از فایل‌های دروغین، منجر به ایجاد پارازیت ملکی در بازار آنلاین شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که استارت‌آپ‌های ملکی با سابقه نزدیک به یک دهه هم‌اکنون به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های مراجعه متقاضیان خرید و فروش و اجاره مسکن برای عرضه و یافتن فایل ملکی تبدیل شده‌اند. اما، به تازگی شیوع انتشار فایل فیک در این سامانه‌های مجازی، خطر رکود مراجعه از سوی متقاضیان، برای پلت‌فرم‌های عرضه اینترنتی آپارتمان را پررنگ‌ کرده است.

با این حال، این وضعیت نوعی شرایط باخت – باخت برای مراجعه‌کننده‌ها به بازار آنلاین املاک مسکونی و همچنین خود این سامانه‌ها ایجاد خواهد کرد.

تاثیر فایل‌های فیک به بازار آنلاین املاک

افزایش فایل‌های فیک خرید و اجاره در سامانه‌های مجازی از یکسو منجر به اتلاف وقت و انرژی مراجعه‌کننده‌ها و همچنین از سوی دیگر، موجب بی‌اعتمادی آنها نسبت به استارت‌آپ‌های ملکی و اطلاعات ارائه شده در آنها می‌شود. همین بی‌اعتمادی می‌تواند زمینه‌ساز رکود مراجعه به این پلت‌فرم‌ها شود و کسب و کار آنها را با خطر مواجه کند.

از این رو، این پلت‌فرم‌ها جدا از مباحث مربوط به تامین رضایت و حقوق مراجعه‌کننده‌ها ناچار به صحت‌سنجی فایل‌هایی هستند که از سوی عرضه‌کننده‌های مسکن و واسطه‌های ملکی در این سامانه‌های مجازی ثبت می‌شوند.

در پایان لازم به تاکید است که طی یک دهه گذشته استارت‌آپ‌های ملکی نقش بسیار مهمی در بازاریابی ملکی از یکسو و راهنمایی خریداران وفروشنده‌ها در زمینه کشف قیمت در بازار داشته‌اند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «رشد انفجاری هزینه ساخت مسکن» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا
  • ۰
  • ۰

افزایش فایل‌های فیک مسکن و بهانه‌گیری مالکان متخلف برای تخلیه واحدها، شرایط مستاجرها را از همیشه سخت‌تر کرده است.

شرایط مستاجرها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، چند وقتی میشود که خبر شیوع فایل‌های فیک در بازار آنلاین معاملات ملک، به گوش میرسد و این اتفاق شرایط مستاجرها و خریداران را بسیار سخت کرده است. مستاجران و خریداران واحد خود را اینترنتی انتخاب میکنند و بعد از مراجعه برای بازدید واحد، واحدی به مراتب پایین تر از سطح واحد منتخب خود را دریافت میکنند. واسطه ها از این طریق تلاش دارند تا مشتری‌ها را به بنگاه کشانده و فایل‌های کهنه خود را به آنها عرضه کنند. برای مطالعه بیشتر در این مورد مقاله نفوذ فایل فیک به استارت‌آپ‌های مسکن را مطالعه کنید.

این موضوع در شرایط فعلی به‌خصوص برای مستاجران دردسرساز شده است. در شرایط فعلی که عمده موجرها تمایل به تمدید قراردادهای سال قبل ندارند و برای آنکه بتوانند واحد خود را با اجاره‌بهای بالاتری به مستاجر جدید عرضه کنند اقدام به تخلیه ملک اجاره‌ای و جابه‌جایی اجباری مستاجر می‌کنند، فایل‌های فیک بازار اجاره نیز افزایش‌یافته است.

هم‌اکنون میزان حضور مستاجرها در بازار تحت‌الشعاع فشار برخی از موجران برای تخلیه و عرضه واحد به مستاجر جدید افزایش‌یافته است و این شرایط مستاجرها را بسیار سخت کرده است.

شرایط مستاجرها

بهانه‌گیری مالکان از مستاجران برای تخلیه

ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی تصویب و اعلام کرده است که موجران حق افزایش اجاره‌بهای مسکن تا سقف ۲۵ درصد در شهر تهران، ۲۰ درصد در سایر کلان‌شهرها و ۱۵ درصد در شهرهای دیگر را ندارند که بسیاری از موجران برای دور زدن این قانون اقدام به بهانه‌گیری از مستأجر برای تخلیه واحد و عرضه آن به مستاجر جدید با درصد بیشتری افزایش اجاره‌بها می‌کنند. در چنین شرایطی این روزها در بازار ملک، بسیاری از مستاجران با انبوهی از فایل‌های فیک اجاره مسکن مواجه می‌شوند که در ابتدا عرضه‌کننده مشخصات فایل را با تصاویر فیک در استارت‌آپ‌های ملکی منتشر می‌کند و سپس در زمان مراجعه متقاضی برای بازدید، به وی اعلام می‌کند این فایل در ساعات یا روز قبل اجاره رفته است.

سپس از وی درخواست می‌کند تا برای بازدید فایل‌هایی با شرایط مشابه مراجعه کند. درحالی‌که این فایل‌ها از هیچ لحاظ مشابهتی با فایل منتشرشده در سامانه‌های مجازی عرضه مسکن ندارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب صدور حکم تخلیه برای مستاجران! را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

  • املاک دلتا